تئوری اعداد – ۲۵۰ مساله حساب

نام کتاب : تئوری اعداد – ۲۵۰ مساله حساب
نویسنده : واتسلاو سرپینسکی
مترجم : پرویز شهریاری
ناشر : انتشارات خوارزمی
نوبت چاپ : سوم ۱۳۷۷
زبان : فارسی و انگلیسی
نوع فایل : PDF – DJVU (نرم افزارهای مورد نیاز)

برای دانلود نسخه فارسی اینجا کلیک کنید !!!
برای دانلود نسخه انگلیسی اینجا کلیک کنید !!!

 

بخشی از مقدمه مترجم :

نظریه اعداد از دلچسب ترین مباحث ریاضی است. از یک طرف هرکسی می تواند نیروی استدلال و تفکر خود را در میدان نبرد با قوانین شناخته و ناشناخته آن بیازماید و از طرف دیگر تنوع استدلال ها و بی ارتباطی ظاهری که در مورد قوانین و روابط مربوط به آن به چشم می خورد، زیبایی خاص و بی نظیری به آن می دهد که جذبه آن هر علاقه مندی را روزها و ماه ها به خود مشغول می دارد.
وقتی خواننده صورت مسئله ای از این کتاب را می خواند، اگر قبلاً آن را ندیده باشد، در ابتدای کار خود را در مقابل معمایی می بیند و به نظرش می رسد که تنها یک معجزه می تواند مسیر استدلال او را معین کند. ولی وقتی به آن مشغول می شود و احتمالاً از قسمت مربوط به حل آن کمک می گیرد با شادی فوق العاده ای احساس می کند که خود به نقش معجزه ساز در آمده است و به محیط اسرار آمیز و تاریک مسئله نور امیدی داده است و توانسته است به تدریج به کلید حل آن نزدیک شود.
گاهی هم دهانش از تعجب باز می ماند که چگونه خود نتوانسته است ارتباطی به این سادگی و استدلالی به این روشنی را پیدا کند و راه حل مسئله را بگشاید. خواننده در مقدمه و موخره و حواشی کتاب می بیند که این وضع مخصوص او نیست و بزرگترین ریاضی دان ها هم در چنین احساسهایی با او شریک بوده اند و همین تشابه موقعیت، او را قانع می کند که اگر بخواهد و حوصله کار و تفکر را داشته باشد، می تواند به جمع محققین مربوط به نظریه اعداد بپیوندد.

 

فهرست کتاب :

بخش ۱ : قابلیت تقسیم
بخش ۲ : عددهایی که نسبت به هم اولند
بخش ۳ : تصاعد حسابی
بخش ۴ : عددهای اول و مرکب
بخش ۵ : معادلات دیوفانتی
بخش ۶ : مسائل مختلف
ضمیمه : اثبات قضیه چبیشف و قضیه شرک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا