بدن من

نام کتاب : بدن من
نویسنده : محمود بهزاد
ناشر : سازمان چاپ و انتشارات کیهان
نوبت چاپ : اول ۱۳۴۱
زبان : فارسی
لینک دانلود : Picofile
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

 

مقدمه نویسنده :

بیشتر مردم، از بسیاری از چیزهای ساده، ولی در عین حال پراهمیت، مربوط به تغییرات اوضاع جسمی و روانی آدمی در مراحل مختلف زندگی، بی اطلاع هستند. دلیل این بی اطلاعی این است که این چیزها را در هیچ دوره‌ای از دوره‌های زندگی نمی‌آموزند، نه در مدرسه می‌آموزند نه از پدران و مادران خود.
پدران و مادران اساساً توجهی به آنها ندارند و معلمان هم چون در برنامه تحصیلی نشانی از آن چیزها نمی‌بینند، توجه خود را به درس و ظواهر امر تربیت مبذول می‌دارند و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
غالب اشخاص از تحولات جسمی آدمی در دوران پیش از تولد بی‌اطلاع اند و تصوراتی نادرست از زندگی جنین در رحم مادر دارند و از رابطه بچه و مادر و چگونگی تکوین اعضا و دستگاههای بدن بچه آگاه نیستند و نیز از مراحل مختلف زندگی و تغییرات جسمی و روانی کودک غافلند.
آدمی در طی عمر از هشت مرحله متفاوت می‌گذرد و در هر یک از این مراحل، اوضاع جسمی و روانی و سلوک و رفتاری مخصوص دارد. باید از آن اوضاع آگاه بود و با هرکس سلوک و رفتاری درخور آن مرحله از زندگی داشت.
یکی از دوران‌های هشتگانه، یعنی مهم‌ترین آنها، دوران بلوغ است. بلوغ پلی است که آدمی را از دنیای کودکی به دنیای کمال می‌رساند. چه‌بسا پدران و مادران و معلمان از تحولات این دوران غافلند و با نوجوانانی که در این سن بحران و آشوب حالات روانی به سر می‌برند، سلوک و رفتاری دارند که به شخصیت آنها لطمه می‌زند و سلامت روان آنها را مختل می‌سازد.
بدیهی است وقتی که این نوجوانان به سن کمال می‌رسند، آدمیانی غیرمتعادل و گرفتار عقده‌های روانی گوناگون خواهند بود. حال جامعه‌ای که از اینگونه افراد به وجود آمده باشد معلوم است!
خلاصه مطالعه جنین شناسان و روانشناسان و علمای تعلیم و تربیت درباره تغییران جسمی و روانی آدمی در مراحل مختلف زندگی، در این کتاب گردآوری شده است که هرکسی بتواند به آسانی از اهم تغییرات مراحل گوناگون زندگی آگاه شود و خود و دیگران را بهتر بشناسد و سلوک و رفتارش را با مراحل زندگی دیگران تطبیق دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا