مسابقه‌ها، کنکورها و المپیادهای ریاضی

نام کتاب : مسابقه‌ها، کنکورها و المپیادهای ریاضی
نویسنده : پرویز شهریاری
ناشر : انتشارات جاودان خرد
نوبت چاپ : اول ۱۳۷۳
زبان : فارسی
لینک دانلود : Picofile
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

 

توضیحاتی درباره‌ی کتاب :

مسابقه‌ها، کنکورها و المپیادهای ریاضی، چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی، نقش عمده‌ای در بارور کردن و شگفتن استعدادهای جوان دارند و اگر از برخی مسابقه‌های سطحی و وظیفه‌ای که نه به خاطر کشف استعدادها، بلکه به خاطر فرار از تنگناهای مربوط به هجوم جوانان به طرف تحصیل دانشگاهی انجام می‌شود.
این مسابقه‌ها و المپیادها توانسته‌اند خون تازه‌ای در رگ‌های جوانان وارد کنند و این اعتماد را در آن‌ها به وجود آورند که توانایی رو‌به‌رو شدن با جوانان سایر نقطه‌های جهان را دارند و این می‌تواند نقشی عمده در ایجاد اعتماد به نفس، چه در سطح شخصی و چه در سطح ملی داشته باشد.
این مسابقه‌ها، به خصوص غنای ریاضیات دبیرستانی را نشان داد و روشن کرد، تنها با به خاطر سپردن دستورها و الگوریتم‌ها، نمی‌توان به هنر کشف دست یافت. برای دست‌یابی به “هنر کشف” علاوه بر آشنایی با دستورها و قضیه‌ها، باید عمق و ماهیت مفهوم‌ها را شناخت و سپس با حوصله و تحمل یک دانشمند، به تک تک جنبه‌های کاربردی این مفهوم پرداخت و با مساله‌های متنوع و بی‌پایان ناشی از آن‌ها آشنا شد.
اگر مسابقه را به معنای عام آن بگیریم، این کتاب شامل مساله‌های مسابقه‌ای است. برخی از مساله‌ها، در طول تاریخ، استعدادها را برای حل، به مبارزه طلبیده است و برخی دیگر، در مسابقه‌ها، کنکورها یا المپیادها برای حل پیشنهاد شده است.
کوشش مولف در این جهت بوده است که از تکرار مساله‌هایی که در کتاب‌های دیگر آمده اجتناب کند و یا دست‌کم راه‌حل تازه‌تر و ساده‌تری برای آن‌ها ارائه دهد. ضمن حل مساله‌ها،که کوشش شده است برای دانش‌آموزان دبیرستانی قابل دسترس باشد، نکته‌های لازم تاریخی یا کاربردی آمده است و در برخی موردها، از مساله‌های مشابه و یا تعمیم آن‌ها یاد شده است.
توصیه مولف به دانش‌آموزان علاقه‌مند این است که به سادگی و فوری به بخش حل مساله‌ها مراجعه نکنند؛ حتی اگر مساله را مشکل می‌پندارند، از میدان در نروند، به خودشان و استعدادشان اعتماد داشته باشند. تنها وقتی باید به بخش حل مساله‌ها مراجعه کنند که قانع شده باشند که از حل مساله عاجزند و یا می‌خواهند راه‌حل خود را با راه‌حل کتاب مقایسه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا