مفاهیم فیزیک نوین

نام کتاب : مفاهیم فیزیک نوین
نویسنده : ارتور بایزر
مترجم : علی‌اصغر تکالو
انتشارات : انتشارات آس‍ت‍ان‌ ق‍دس‌ رض‍وی
نوبت چاپ : اول ۱۳۶۷
زبان : فارسی و انگلیسی
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

برای دانلود نسخه فارسی اینجا کلیک کنید !!!
برای دانلود نسخه انگلیسی اینجا کلیک کنید !!!

 

بخشی از مقدمه مترجم :

انسان سوار بر مرکب دانش و تکنولوژی به سرعت به سوی دو بی نهایت پیش می رود، جهان بی نهایت کوچک، جهان ذرات بی شمار و جهان بی نهایت بزرگ، جهان فضای لایتناهی.
اگر نمودار تاریخ زیست انسان را ترسیم کنیم و بخواهیم پیشرفت های علمی او را در این نمودار مشخص کنیم، خواهیم دید که این پیشرفت ها در اعصار و قرون بسیار به واسطه کندی و آهستگی آهنگ آن به صورت افقی نمودار می شود ولی این خط یکباره از اواسط قرن بیستم اوج می گیرد و در دهه پنجم و ششم این قرن به حال جهش و پرتاب صعودی در می آید. و می بینیم که پیشروان این تجسس های پر شتاب هم اکنون چگونه با چنگ و چنگال از کرات دیگر تا اقیانوس ها نفوذ کرده اند و پیش میروند.
هر روز پله ای و پله هایی نو بر نردبان صعود به سوی قله ناپیدای این بلنداهای بی پایان می فزایند. دل ذره را می شکافند تا خورشید درونش را به کار گیرند.
برای نیل به پیشرفت های علمی و همگام شدن با جوامع پیشتاز درعلم و تکنولوژی باید هرچه بیشتر به سلاح علم مجهز شد. از این رو هر چه بیشتر باید در جهت نشر و اشاعه کتابهای علمی کوشا بود. در ترجمه این کتاب سعی مترجم بر آن بوده است که ضمن حفظ اصالت علمی موضوع و پایبندی به سبک مولف، مطالب را به زبان ساده و قابل درک و با بهره گیری از واژه های اصیل فارسی بیان کند.
این کتاب برای استفاده دانشجویان رشته های فیزیک و مهندسی نوشته شده است و در دروه هایی از تحصیلات دانشگاهی که در آنها فیزیک کلاسیک مقدماتی و جبر آنالیز به عنوان دروس پایه مطرح می شوند، قابل استفاده است. این کتاب شامل سیزده فصل، سه ضمیمه و پاسخ شماره های فرد مسائل می باشد که در پایان واژه نامه (انگلیسی-فارسی) و (فارسی-انگلیسی) نیز بدان افزوده شده است.
اولین فصل کتاب با مبحث نسبیت و نظریه کوانتومی شروع می شود که به عنوان چهارچوبی برای درک و فهم فیزیک اتمی و هسته ای مورد بررسی قرار می گیرند و سپس در فصول بعدی خواص ذره ای امواج، خواص موجی ذرات، ساختار اتمی، مکانیک کوانتومی و نظریه کوانتومی اتم هیدروژن مورد مظالعه قرار می گیرند و این مطلب سرانجام با بحثی درباره هسته های اتمی و ذرات بنیادی ادامه می یابد.
همچنین تغییراتی در این چاپ نسبت به چاپ قبلی کتاب اصلی وجود دارد که عمدتاً قسمتهایی هستند که جدیداً بدان اضافه شده و در چاپ قبلی این موضوعات عنوان نشده بودند. مهمترین این قسمت ها عبارتند از : پدیده دوپلر در نور، چگونه نسبیت بین الکتریسیته و مغناطیس رابطه برقرار می کند، گرمای ویژه جامدات، نقایص بلوری، اساس قانون اهم، وسایل نیم رسانا، زمان سنجی تابشی، راکتور هسته ای، چگونگی برهمکنش تابشهای گوناگون، ماده و آشکارسازی ذره و ردیاب. درباره موضوعاتی نظیر معمای دوقلوها، دوگانگی ذره-موج، طیف پرتو ایکس، لیزر، تابش جسم سیاه، مدلهای هسته ای، انرژی حرارتی هسته ای، ذرات بنیادی و برهمکنش های اساسی نیز بیشتر بحث شده است. تعداد مساله ها افزایش یافته و تقریباً نیمی از آنها جدیدند.

 

فهرست کتاب :

فصل ۱ : نسبیت خاص
فصل ۲ : خواص ذره ای امواج
فصل ۳ : خواص موجی ذرات
فصل ۴ : ساختار اتمی
فصل ۵ : مکانیک کوانتومی
فصل ۶ : نظریه کوانتومی اتم هیدروژن
فصل ۷ : اتمهای چند الکترونی
فصل ۸ : فیزیک مولکولها
فصل ۹ : مکانیک آماری
فصل ۱۰ : حالت جامد
فصل ۱۱ : هسته اتمی
فصل ۱۲ : تبدیل های هسته ای
فصل ۱۳ : ذرات بنیادی
ضمیمه ۱ : عملگرها، توابع ویژه و مقادیر ویژه
ضمیمه ۲ : نوسان کننده هماهنگ
ضمیمه ۳ : قوانین توزیع آماری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا