تندآموز شیوه‌های ریاضی در فیزیک

نام کتاب : تندآموز شیوه‌های ریاضی در فیزیک
نویسنده : فاژه ، مازاشی
مترجم : لطیف کاشیگر
ناشر : مرکز نشر دانشگاهی
نوبت چاپ : اول ۱۳۶۳
زبان : فارسی
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

برای دانلود اینجا کلیک کنید !!!

 

بخشی از مقدمه نویسنده :

این کتاب نخستین کتاب از مجموعه تندآموز شیوه‌های ریاضی در فیزیک است. مخاطب آن کلیه دانشجویان سال اول دانشکده‌های علوم، فنی و مهندسی، و مطالب آن شماری چند از مفاهیم کاملاً ضروری است، که به دلیل اتکا به فیزیک و ریاضی، یا به سبب آوازه ملالت بارشان، معمولاً کمتر به آن‌ها می‌پردازند و اغلب رها می‌شوند.
از آن قماشند سوال‌هایی که به تعریف و اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی، ابعاد، یکاها، و خطاها مربوط می‌شوند. این مفاهیم را در برنامه‌های دبیرستان می‌توان یافت، ولی از آنجا که به دلیل کمبود ابزار ریاضی لازم، تدریس آن‌ها شتاب زده و ناکامل است، و به هر تقدیر نامفهوم باقی می‌مانند. لازم است که دانشجو پیش از شروع به مطالعه فیزیک با این مفاهیم کاملاً آشنا و از کاربردشان آگاه شود.
بیشتر مفاهیم دیگر، مانند محاسبات برداری، مختصات، میدان‌های برداری، زاویه فضایی و عددهای مختلط، که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است، دقیقاً در برنامه دروس ریاضی جای دارند. ولی در اینجا دانشجو در برخورد بین فیزیک‌دانان و ریاضی‌دانان قربانی می‌شود. علی‌الاصول معلم‌های فیزیک در همان آغاز کار و با شروع درس، بویژه مکانیک و الکتریسیته، به این مفاهیم سخت نیازمندند، مدرسین ریاضی از آموزش آن‌ها در ابتدای سال ناراضی‌اند و با اشاره گذرا خیلی سریع از آن‌ها می‌گذرند. زیرا تدریس آن‌ها، به طور منطقی، در اواسط برنامه جای دارد.
از این رو نویسنده این مطالب را در همین کتاب اول گنجانده است. درباره اسم کتاب، تندآموز شیوه‌های ریاضی در فیزیک، آن‌که این کتاب یک کتاب حل‌المسائل ساده فیزیک نیست. هر فصل با یادآوری‌هایی از درس مورد بحث شروع می‌شود، سپس در یک سیر منطقی و گام‌به‌گام دشواری‌های گوناگونی را که یک دانشجوی مبتدی در مواجهه با آن‌ها ممکن است داشته باشد به روشنی بر می‌شمارد.

 

فهرست کتاب :

فصل اول : کمیت‌های فیزیکی و اندازه‌گیری آن‌ها
فصل دوم : مکمل حساب برداری
فصل سوم : دستگاه‌های مختصات
فصل چهارم : مفهوم زاویه فضایی
فصل پنجم : میدان‌های نرده‌ای و میدان‌های برداری
فصل ششم : عددهای مختلط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا