گفت‌وشنودهایی در ریاضیات

نام کتاب : گفت‌وشنودهایی در ریاضیات
نویسنده : آلفرد رنیی
مترجم : سعید قهرمانی
انتشارات : انتشارات خوارزمی
نوبت چاپ : اول ۱۳۷۳
زبان : فارسی و انگلیسی
نوع فایل : PDF – DJVU (نرم افزارهای مورد نیاز)

برای دانلود نسخه فارسی اینجا کلیک کنید !!!
برای دانلود نسخه انگلیسی اینجا کلیک کنید !!!

 

توضیحاتی درباره کتاب :

کتاب “گفت و شنودهایی در ریاضیات” کتابی است بسیار جذاب و با زبان ساده، که شما را با رمز و راز و تاریخچه ی برخی متفکران برجسته ی ریاضی آشنا می کند.
شامل سه گفت و شنود درباره ی معنا و کاربرد ریاضیات است. نویسنده ی این کتاب که خود یک ریاضیدان و آموزگار ماهر ریاضی است برای آنکه برای خواننده ی عام معنا و مفهوم و اهمیت و کاربرد ریاضیات را توضیح دهد این گفت و شنودها را با بهره گیری از قدرت تخیل خود در بستر تاریخی مناسب و از زبان شخصیتهای نامدار و صاحب سبک تاریخ ریاضیات بیان کرده است.
نکته ی جالب این است که در هر گفت و شنود یک ریاضیدان بزرگ با یک شخص تازه کار ولی علاقه مند درباره ی ریاضیات صحبت می کند و درست به همین دلیل حرفهای رد و بدل شده بسیار ساده و قابل فهم هستند اما علیرغم سادگی و روان بودن کلام، مفاهیم بیان شده در این گفت و شنودها مفاهیم عمیق و بنیادی ریاضیات هستند. با این دیدگاه می توان سبک نوشتاری این کتاب را سهل ممتنع دانست.
گفت و شنود اول بین سقراط و بقراط است. در این گفت و شنود مکتب فلسفی افلاطونی (منطق گرایی) در ریاضیات از زبان سقراط برای بقراط که در ابتدای راه آموختن ریاضیات قرار دارد تشریح می شود. مکاتب سه گانه ی مشهور در فلسفه ی ریاضی منطق گرایی، صورت گرایی و شهودگرایی هستند. غالب افراد آشنا با ریاضیات منطق گرا هستند ولی اکثراً به صورت رسمی این موضوع را نمیدانند. گفت و شنود دوم بین ارشمیدس و حاکم جزیره ی سیراکیوز درباره ی کاربرد ریاضیات است. در این گفت و شنود ارشمیدس به عنوان یکی از پیشگامان استفاده ی عملی از ریاضیات، درباره ی نحوه ی به کارگیری ریاضیات توضیحات جالبی می دهد. سخنان بیان شده از زبان ارشمیدس در واقع توضیحی ساده درباره ی آن چیزی است که ما امروزه به آن مهندسی می گوییم.
گفت و شنود سوم بین گالیله و دو شخص مبتدی دیگر درباره ی استفاده از ریاضیات برای کشف حقیقت است. گالیله به عنوان نخستین کسی که سعی کرد حرکت اجسام را با استفاده از ریاضیات توضیح دهد در این گفت و شنود درباره ی کاربردهای ریاضیات در کشف قوانین کلی حاکم بر جهان صحبت می کند. در واقع در این گفت و شنود گالیله درباره ی کاربرد ریاضیات در فیزیک سخن می گوید. و در کل اثری است به صورت داستانی و دیالوگ محور که مهمترین مسائل ریاضیات را به زبانی شیرین بازگو می کند.

 

فهرست کتاب :

بخش ۱ : گفت و شنودی سقراطی در ریاضیات
بخش ۲ : گفت و شنودی در کاربردهای ریاضیات
بخش ۳ : گفت و شنودی به زبان طبیعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا