نظریه نسبیت چیست

نام کتاب : نظریه نسبیت چیست
نویسنده : لاندائو ، رومر
مترجم : رامین
ناشر : بنگاه نشریات میر مسکو
نوبت چاپ : اول ۱۳۵۶
زبان : فارسی و انگلیسی
لینک دانلود نسخه فارسی : Picofile
لینک دانلود نسخه انگلیسی : Picofile
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

 

پیشگفتار نویسنده :

از زمانی‌که آلبرت انشتین نظریه نسبیت را به وجود آورد بیش از صد سال می‌گذرد. این نظریه که زمانی از نظر برخی بازیچه ضد و نقیض عقل به حساب می‌آمد امروزه به یکی از مبانی فیزیک مبدل شده است.
امروزه فیزیک بدون نظریه نسبیت تقریباً مانند فیزیک بدون تصور درباره ملکول‌ها و اتم‌ها غیرممکن می‌باشد. حتی مشکل بتوان تمام پدیده‌های گوناگون فیزیکی را، که هرگز نمی‌شد آنها را بدون استفاده از نظریه نسبیت توجیه نمود، برشمرد. برمبنای این نظریه دستگاه‌های بغرنجی مانند شتاب دهنده ذرات بنیادی احداث می‌شود، واکنش‌های هسته‌ای محاسبه می‌گردد و… .
ولی متاسفانه نظریه نسبیت برای هیچکس جز عده معدودی از کارشناسان چندان معلوم نیست. البته این نظریه از رده تئوری‌های مشکل است و نباید انتظار داشت که اشخاص غیرمتخصص در فیزیک به آسانی بتوانند از دستگاه ریاضی نسبتاً بغرنج آن استفاده کنند.
معهذا نویسنده گمان می‌کند که مباحث و ایده‌های اصلی نظریه نسبیت را می‌توان به شکل ساده و قابل فهمی برای خوانندگان زیاد بیان نمود.
امیدواریم خواننده‌ای که این کتاب را می‌خواند به این فکر نیافتد که گویا نظریه نسبیت در جمله “در چهان همه چیز نسبی است” خلاصه می‌شود. برعکس، نظریه نسبیت مانند هر نظریه صحیح دیگر فیزیک یک مبحث مربوط به حقیقت عینی است که وابسته به میل و خواست و سلیفه فلان یا بهمان افراد نمی‌باشد. ما با کنار گذاشتن تصورات کهنه مربوط به فضا، زمان و جرم به طور عمیق‌تری وارد این مبحث شده‌ایم که ساختمان حقیقی جهان چگونه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا