پویائی ریاضیات

نام کتاب : پویائی ریاضیات
نویسنده : فلدبوم
مترجم : پرویز شهریاری
ناشر : انتشارات پویش
نوبت چاپ : اول ۱۳۵۸
زبان : فارسی
لینک دانلود : Picofile
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

 

توضیحاتی درباره‌ی کتاب :

این کتاب به طور عمده، ترجمه‌ای است از کتاب فلدبوم ین‌سیان آبرامویچ به نام “مهم‌ترین‌ها در ریاضیات”. ولی بعضی از قسمت‌های آن از جاهای دیگری برداشته شده است.
مثلاً مقاله “بحث دیگری درباره عدد” از چیستیاکوف است که از ماهنامه علم و زندگی چاپ اتحاد شوروی ترجمه شده است. همچنین مقاله هیپاتی هم از مقاله‌ای به نام فاجعه اسکندریه در همین ماهنامه برداشته شده که از به‌لوو است. به جز آن، بسیاری اضافه‌ها و پاورقی‌ها از مترجم در کتاب وارد شده است.

ریاضیات انتزاعی‌ترین دانش‌ها، و به همین علت، منطقی‌ترین و کارآمدترین آنهاست. باز به همین دلیل است که دانش ریاضی، بیش از هر دانش دیگری، مورد سو تعبیر و سو استفاده ذهن‌گرایان قرار گرفته است و ظاهراً در اینجا صحنه‌ای مناسب برای سفسطه‌های خود یافته‌اند.
تمامی کوشش آن‌ها در این بوده و هست که ریاضیات را دانشی ذهنی و نوعی بازی با علامت‌ها و قراردادها جلوه دهند و از آنجا راهی برای نفی “دیالکتیک ریاضی” پیدا کنند. ولی همه حقایق، علیه آنهاست، زیرا به قول الکساندروف “… سرچشمه زنده بودن ریاضیات در اینجاست که مفهوم‌ها و نتیجه‌های آن، با همه انتزاعی بودنشان، ناشی از واقعیت بوده و کاربرد فراوانی در سایر دانش‌ها، در صنعت و در همه زمینه‌های مربوط به زندگی بشری، پیدا می‌کند؛ و این مهمترین مطلب برای درک ریاضیات است”. و یا به قول فردریک انگلس: “کاملاً اشتباه است اگر بگوییم که در ریاضیات خالص، فکر تنها با آفرینش‌ها و گمان‌ها خود سر و کار دارد. مفهوم‌های عدد و شکل، از جایی جز از جهان واقعی گرفته نشده است. ده انگشت، که انسان شمردن، یعنی نخستین عمل حساب را روی آن‌ها یاد گرفت، همه چیزی هست جز محصولی که مخلوق خود فکر باشد… .
موضوع ریاضیات، عبارت است از شکل‌های فضایی و رابطه‌های کمی دنیای واقع، یعنی موضوع آن، از مصالح کاملاً وافعی درست شده است. ریاضیات نیز، مانند همه دانش‌های دیگر، از نیازهای عملی انسان، از اندازه‌گیری سطح تکه زمین‌ها و گنجایش ظرف‌ها، از محاسبه زمان و از مکانیک به وجود آمده است. ریاضیات خالص، از خود جهان به وجود آمده است و تنها بخشی از شکل بستگی‌های مربوط به آن را منعکس می‌کند. و به خصوص به همین دلیل است که اصولاً می‌تواند کاربرد عملی داشته باشد.
در این کتاب، با زبانی ساده و قابل فهم، و با ذکر نمونه‌ها و مثال‌های فراوان، روشن می‌شود که ریاضیات هم، همچون دیگر دست‌آوردهای انسانی، از قانون‌های عام ماتریالیسم دیالکتیک پیروی می‌کند، و درست به همین دلیل است که در سده‌های میانه، مبارزه با کفر و الحاد را، جدا از مبارزه با دانش ریاضی و دانشمندان ریاضی نمی‌دانسته‌اند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام می تونید کتاب جبر برای سرگرمی اقای شهریاری رو هم بزارین؟ من هیچ جا پیداش نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا