بحث ریاضی با دانش‌آموز

نام کتاب : بحث ریاضی با دانش‌آموز
نویسنده : سرژ لانگ
مترجم : نعمت عبادیان
ناشر : انتشارات مدرسه
نوبت چاپ : سوم ۱۳۷۶
زبان : فارسی
نوع فایل : PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

برای دانلود اینجا کلیک کنید !!!

 

توضیحات نویسنده در مقدمه کتاب :

این کتاب را برای شما می‌نویسم چون به مدارسی در فرانسه و کانادا مانند مدرسه شما آمدم و با دانش‌آموزانی که می‌توانند دوستان شما باشند و در طرح مشترکی شرکت داشتند راجع‌به ریاضیات صحبت کردم.

با آن‌که راه و روش ریاضی‌دانان را در سر داشتم ولی می‌خواستم در سطح کلاس معلومات خودشان، ریاضیات زیبا را به آن‌ها نشان دهم. بسیاری از کتاب‌های درسی مطالب را چنان ارائه می‌دهند که به نظرم آشفته می‌نماید. مضامین این کتاب‌ها بی‌دلیل و به دور از هماهنگی بر هم متراکم می‌شوند. جزئیات فنی را بی‌وقفه به دنبال هم می‌آورند بی‌آنکه زمینه کلی اندیشه‌ای را عرضه کنند که می‌تواند این جزئیات را در خود جای دهد و به آن‌ها معنی و لطافت ببخشد. این کتاب‌ها کلیات ریاضی را همچون آهنگ یک قطعه بزرگ موسیقی نشان نمی‌دهند و این مایه بسی تأسف است چون کار ریاضی فعالیتی شورانگیز و به غایت زیبا است.

این کتاب شامل چند درس و یا بهتر بگویم چند گفتگو است، که به خاطر حفظ سبک زنده آن‌ها، تا آنجا که میسر بود، در پیاده‌کردنشان از نوار تغییری در آن‌ها نداده‌ام. از تبادل نظری که با همه این شاگردان در کلاس‌های مختلف داشتم، لذت فراوان بردم. موضوعات مورد بحث، مطالبی از هندسه و جبر می‌باشد، که برای کلاس‌های نهم و دهم قابل درک است. من پا را از این هم فراتر گذاشتم و با شاگردان کلاس هشتم نیز راجع‌به این مطالب گفتگو کردم! اگر دانش‌آموزان آن کلاس‌ها این گفتگوها را درک کرده باشند و از مضمون ریاضی آن‌ها لذت برده باشند، برای شما نیز بی‌شک لذت‌بخش خواهد بود.

گفتگوها مستقل از یک‌دیگرند و بنابراین لازم نیست مطالب کتاب را از آغاز تا پایان دنبال هم بخوانید. هر مبحث مطلب جداگانه‌ای دارد و خواندن هر یک از آن‌ها بدون ارتباط با مباحث دیگر نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد. چنانچه در خواندن هر یک از مباحث کتاب، دنبال‌کردن مطلب را مشکل یافتید، دلسرد نشوید و از آن زود بگذرید، چه بسا، بخش‌های دیگر آن درس ساده‌تر باشد. اگر مایل بودید دوباره به آن عبارات مشکل نگاهی بیاندازید. اغلب، مطلبی که ظاهراً مشکل می‌نماید، پس از آنکه آن را به زمان دیگری موکول می‌کنید، چندان ساده می‌شود که دهانتان از تعجب باز می‌ماند. کافی است کتاب را سریع بخوانید، گلچین کنید و به ذهن خود، مجال کار کردن دهید.

بخش زیادی از برنامه تحصیلی مقدماتی و دبیرستانی (حاجت به تذکر نیست که منظور مولف، کتب درسی آمریکا است.) خشک و بی‌روح است. شاید هرگز این فرصت را به دست نیاورده باشید که ببینید ریاضیات تا چه حد زیبا است. امیدوارم، چنانچه شما شاگرد دبیرستانی باشید، بتوانید دروس جبر و هندسه‌ای که در این کتاب می‌خوانید، تا آخر دنبال کنید.

به برنامه تحصیلی دبیرستان اعتراضات بسیار دارم. شاید مهم‌ترین اشکالی که می‌توان گرفت ناهماهنگی و از هم‌گسیختگی موضوعات و بی‌تحرکی و وجود تمرینات سطحی باشد. مطالب این کتاب با آنچه که در کتب درسی وجود دارد، کاملاً فرق می‌کند. امیدوارم مطالعه این کتاب اشتیاق شما را برانگیزد و عاقبت به همان اندازه که من ریاضیات را دوست دارم، شما آن را دوست بدارید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام.
    خیلی خیلی از زحمات شما قدردان هستیم.
    خواهش می کنم بیشتر کتاب بگذارید.
    من همواره سایت شما را چک می کنم.
    شما تنها امید ما هستید.
    بنده معلم ریاضی قدیم هستم و بسیار از فعالیت شما لذت می برم.
    تنها خواهش من این است که فعالیتتان در سایت بیشتر شود.
    با احترام.

    1. با عرض سلام و احترام خدمت استاد آراسته عزیز
      از نظر شما بسیار سپاس‌گزارم. حضور شما در این سایت باعث افتخار ماست.
      چشم، تلاش می‌کنم روند سایت همواره ادامه یابد؛ اما از نظر زمانی ممکن است کمتر بتوانم به انجام این کار بپردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا