چگونه مسئله را حل کنیم

نام کتاب : چگونه مسئله را حل کنیم
نویسنده : جورج پولیا
مترجم : احمد آرام
ناشر : موسسه کیهان
نوبت چاپ : اول ۱۳۶۶
زبان : فارسی و انگلیسی
لینک دانلود نسخه فارسی : Picofile
لینک دانلود نسخه انگلیسی : Picofile
نوع فایل : DJVU – PDF (نرم افزارهای مورد نیاز)

 

توضیحاتی درباره کتاب :

جورج پولیا درسال ۱۹۹۵ توجه تمامی دست اندرکاران آموزش یادگیری را به چارچوبی که برای حل مسئله ریاضی ارایه داده بود جلب کرد.
مدل جورج پولیا برای حل مسائل ریاضی، شامل چهار مرحله زیر است:
۱) فهمیدن و درک مساله
۲) تهیه طرحی برای حل مسئله
۳) اجرای طرح
۴) بازنگری

کسانی که مشغول حل مسئله هستند می توانند مهارتهای فردی و استراتژی‌های مناسب را در قالب این چارچوب فرا گیرند و دانش خود را توسعه دهند. البته باید توجه داشت که تمام اجزای این چارچوب در حال تعامل دایم با هم هستند. مثلأ ممکن است کسی در مرحله سوم متوجه شود که طرحی که تهیه کرده به نتیجه نخواهد رسید، یا موانعی در راه اجرای آن است. در نتیجه به مرحله اول و دوم بازگشته و با درک جدیدی که از مساله پیدا می کند، طرحی نو می ریزد و آن را به اجرا می گذارد.
پروفسور پولیا را “پدر روش حل مساله” خوانده اند. او یکی از افرادی است که در مورد چگونگی حل مسئله و آموزش آن تحقیقات بسیاری کرد و حاصل کار او در کتاب «چگونه مسئله را حل کنیم» منتشر شد. این کتاب، یکی از بهترین کتاب های اوست. او در مقدمه ی کتاب خود می گوید: «من یک ریاضیدان هستم. متخصص آموزش ریاضی نیستم، اما علاقمندم بدانم چرا من می توانم مسئله ریاضی را حل کنم و دیگران نمی توانند؟ چرا بعضی از دانشجویان مسئله ریاضی را حل می کنند، ولی بعضی نمی توانند؟»
در این کتاب او مسائل را به دو دسته ی کلی مسئله‌های اثباتی و مسئله‌های یافتنی تقسیم می‌کند. از نظر او هر چند مسائل عملی با مسئله‌های ریاضیات محض تفاوت دارند، اما روش های حل هر دوی آن ها، بر پایه ی راه حل مسائل یافتنی است.
این کتاب به چهار فصل تقسیم شده است :
• در کلاس درس : این فصل خود شامل بیست بخش است.
• چگونه مسئله را حل کنیم : در این فصل که به صورت محاوره نوشته شده است، استادی تصوری به پرسشهای کوتاه شاگردی تصوری، پاسخ می دهد.
• واژه نامه کوچک راهیابی : این فصل که گسترده ترین فصل کتاب است، شامل شصت و هفت مقاله است که به ترتیب الفبایی مرتب شده اند.
• مسائل، اشاره ها و راه حل ها : در این فصل چندین “مسئله” که باب میل خواننده بلندپروازتر است آمده و به دنبال هر مسئله، اشاره ای آمده است که راهی برای حل آن را نشان می دهد و نهایتا توضیح کامل‌تر آن، در بخش راه حل ها آمده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا